Οστεοπόρωση: Οι επιστήμονες πρόσφατα ανακάλυψαν μία ορμόνη η οποία παίζει σημαντικό ρόλο

Πέμπτη, 11/07/2024 - 09:37

Αυτή η ανακάλυψη ανοίγει το δρόμο για την υιοθέτηση νέων θεραπειών για την αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης και των καταγμάτων.

Η CCN3, μια ορμόνη που εκκρίνεται από νευρώνες στον εγκέφαλο, ενίσχυσε την πυκνότητα και τη δύναμη των οστών σε θηλάζοντα ποντίκια, όπως ανακάλυψαν ερευνητές στο UC San Francisco και στο UC Davis, προσθέτοντας νέα δεδομένα στη μελέτη της οστεοπόρωσης. Η ορμόνη που είναι γνωστή ως Μητρική Ορμόνη Εγκεφάλου (CCN3) αυξάνει την οστική πυκνότητα και τη δύναμη των οστών.

Τα αποτελέσματα των ερευνητών, που δημοσιεύθηκαν στις 10 Ιουλίου στο Nature, λύνουν ένα μακροχρόνιο παζλ σχετικά με το πώς τα οστά των γυναικών παραμένουν σχετικά γερά κατά τη διάρκεια του θηλασμού, ακόμη και όταν το ασβέστιο αφαιρείται από τα οστά για να υποστηρίξει την παραγωγή γάλακτος.

«Ένα από τα αξιοσημείωτα πράγματα σχετικά με αυτά τα ευρήματα είναι ότι αν δεν μελετούσαμε θηλυκά ποντίκια, που δυστυχώς είναι ο κανόνας στη βιοϊατρική έρευνα, τότε θα μπορούσαμε να είχαμε χάσει εντελώς αυτό το εύρημα», δήλωσε η Holly Ingraham, PhD, η ανώτερη συγγραφέας της νέας εργασίας και καθηγήτρια κυτταρικής μοριακής φαρμακολογίας στο UCSF. Η ίδια υπογράμμισε πόσο σημαντικό είναι «να εξετάζουμε τόσο τα αρσενικά όσο και τα θηλυκά ζώα σε όλη τη διάρκεια της ζωής για να κατανοήσουμε πλήρως τη βιολογία».

Οι γυναίκες μετά από την εμμηνόπαυση διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο οστεοπόρωσης

Περισσότεροι από 200 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως υποφέρουν από οστεοπόρωση, μια σοβαρή αποδυνάμωση των οστών που μπορεί να προκαλέσει συχνά κατάγματα. Οι γυναίκες διατρέχουν ιδιαίτερα υψηλό κίνδυνο οστεοπόρωσης μετά την εμμηνόπαυση λόγω της μείωσης των επιπέδων οιστρογόνων, τα οποία συνήθως προάγουν τον σχηματισμό οστών. Τα επίπεδα οιστρογόνων είναι επίσης χαμηλά κατά τη διάρκεια του θηλασμού, ωστόσο η οστεοπόρωση και τα κατάγματα των οστών είναι πολύ πιο σπάνια κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, υποδηλώνοντας ότι κάτι διαφορετικό από τα οιστρογόνα προάγει την ανάπτυξη των οστών.

Η Ingraham και η ομάδα της είχαν ανακαλύψει παλαιότερα στο εργαστήριο ότι σε θηλυκά αλλά όχι σε αρσενικά ποντίκια, ο αποκλεισμός ενός συγκεκριμένου υποδοχέα οιστρογόνου που βρέθηκε σε επιλεγμένους νευρώνες σε μια μικρή περιοχή του εγκεφάλου οδήγησε σε τεράστιες αυξήσεις στην οστική μάζα. Υποψιάζονταν ότι μια ορμόνη στο αίμα ήταν υπεύθυνη για τα εξαιρετικά δυνατά οστά, αλλά, εκείνη τη στιγμή, δεν μπορούσαν να τη βρουν – μια αναζήτηση που παρατάθηκε περαιτέρω κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας πανδημίας.

Στη νέα εργασία, η Ingraham και οι συνεργάτες της πραγματοποίησαν μια εξαντλητική έρευνα για αυτήν την ορμόνη οικοδόμησης των οστών και τελικά εντόπισαν το CCN3 ως τον υπεύθυνο παράγοντα στα μεταλλαγμένα θηλυκά. Αρχικά, η ομάδα εξεπλάγη από αυτό το αποτέλεσμα, καθώς το CCN3 δεν ταίριαζε στο τυπικό προφίλ μιας εκκρινόμενης ορμόνης από νευρώνες.

Οι αμφιβολίες των ερευνητών εξαφανίστηκαν αφού βρήκαν το CCN3 στην ίδια περιοχή του εγκεφάλου σε θηλάζοντα θηλυκά ποντίκια. Χωρίς την παραγωγή CCN3 σε αυτούς τους επιλεγμένους νευρώνες, τα θηλάζοντα θηλυκά ποντίκια έχασαν γρήγορα οστά και τα μωρά τους άρχισαν να χάνουν βάρος, επιβεβαιώνοντας τη σημασία της ορμόνης στη διατήρηση της υγείας των οστών κατά τη διάρκεια της γαλουχίας.

Τελευταία τροποποίηση στις 11/07/2024 - 09:46