Παιδικός καρκίνος: Νέος τύπος γενετικά τροποποιημένων Τ-κυττάρων μπορεί να καταστρέψει συμπαγείς όγκους

Πέμπτη, 06/04/2023 - 12:02

Η νέα θεραπεία δείχνει να είναι αποτελεσματική κατά μιας σπάνιας μορφής καρκίνου σε παιδιά.

Μια νέα θεραπεία που χρησιμοποιεί κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος φαίνεται να λειτουργεί κατά των όγκων σε παιδιά με ένα σπάνιο είδος καρκίνου, όπως ανέφεραν οι ερευνητές την Τετάρτη. Εννέα από τα 27 παιδιά στην ιταλική μελέτη δεν είχαν κανένα σημάδι καρκίνου έξι εβδομάδες μετά τη θεραπεία. Ωστόσο, δύο από αυτά αργότερα υποτροπίασαν και πέθαναν.

Η θεραπεία - που ονομάζεται θεραπεία κυττάρων CAR-T - χρησιμοποιείται ήδη για να βοηθήσει το ανοσοποιητικό σύστημα να καταπολεμήσει τη λευχαιμία και άλλους καρκίνους στο αίμα. Αυτή είναι η πρώτη φορά που οι ερευνητές έχουν επιτύχει τόσο ενθαρρυντικά αποτελέσματα σε συμπαγείς όγκους, όπως ανέφεραν ειδικοί, δημιουργώντας ελπίδες ότι η συγκεκριμένη μπορεί να χρησιμοποιηθεί και κατά άλλων ειδών καρκίνου.

Είναι πολύ νωρίς για να το ονομάσουμε θεραπεία για το νευροβλάστωμα, έναν καρκίνο του νευρικού ιστού που συχνά ξεκινά στη βρεφική ηλικία στα επινεφρίδια κοντά στα νεφρά στην κοιλιά, λένε οι ερευνητές.

Τι έδειξε η έρευνα

Η τυπική θεραπεία μπορεί να είναι έντονη, με χημειοθεραπεία, χειρουργική επέμβαση και ακτινοβολία, ανάλογα με το στάδιο του καρκίνου και άλλους παράγοντες. Τα παιδιά στη μελέτη είχαν καρκίνους που είχαν επανέλθει ή ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να αντιμετωπιστούν.

Έντεκα παιδιά ήταν εν ζωή όταν τελείωσε η τριετής μελέτη, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που ανταποκρίθηκαν μόνο εν μέρει στη θεραπεία και έλαβαν επαναλαμβανόμενες δόσεις των τροποποιημένων κυττάρων. «Αυτά τα παιδιά ήταν όλα προορισμένα να πεθάνουν χωρίς αυτή τη θεραπεία», είπε ο Δρ Καρλ Τζουν του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια, πρωτοπόρος της θεραπείας CAR-T.

«Κανείς δεν είχε ποτέ ασθενείς που να ανταποκρίθηκαν κατ' αυτό τον τρόπο προηγουμένως. Αλλά δεν ξέρουμε την εξέλιξη σε μια δεκαετία από τώρα», είπε ο Τζουν. «Σίγουρα, θα υπάρξουν περισσότερες δοκιμές με βάση αυτά τα συναρπαστικά αποτελέσματα» πρόσθεσε.

Πώς λειτουργεί η θεραπεία με κύτταρα CAR-T

Η θεραπεία με κύτταρα CAR-T αξιοποιεί το ανοσοποιητικό σύστημα για να δημιουργήσει «ζωντανά φάρμακα» ικανά να αναζητήσουν και να καταστρέψουν όγκους. Τα Τ κύτταρα από το αίμα του ασθενούς συλλέγονται και ενισχύονται στο εργαστήριο, στη συνέχεια επιστρέφονται στον ασθενή μέσω ενδοφλέβιας διαδικασίας όπου συνεχίζουν να πολλαπλασιάζονται.

Έξι θεραπείες με κύτταρα CAR-T έχουν εγκριθεί από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ για καρκίνους του αίματος. Μερικοί πρώιμοι ασθενείς έχουν θεραπευτεί.

Τελευταία τροποποίηση στις 06/04/2023 - 13:24